- Important caiguda d'un escalador a la via Easy Riders de la Paret de l'Aeri.
- Un possible accidentat molt greu que penja de les cordes.
- L'accidentat no respon a les crides d'altres escaladors que estan a la zona.
- Situació a la part mitja de la paret, a uns 100 m del terra.
Tota aquesta informació inicial hem va permetre prendre un seguit de decisions que penso van ser encertades:
- Activar a Sala Central i CC l'helicòpter amb dos rescatadors + metge.
- Configuració de l'equip heli-transportat per treballar en paret: motxilla H/C, petate de corda extra, taladro i material per equipar.
- Activació per via terrestre del reforç amb els dos GRAEs que estaven a la zona.
- Activació del vehicle de rescat amb 2 GRAEs per terra.
Això ens va permetre actuar en diferent fases i equips de treball de cara a abastar una actuació que presentava un plus de complexitat degut a la ubicació i les patologies de l'accidentada.
- Efectuem com a maniobres de rescat:
-Valoració inicial des de l'aire de l'escenari de l'accident.
-Preparació del primer accés a paret d'un rescatador.
-Accés directe amb gruatge a reunió on es troba el company de cordada.
-Accés amb corda d'instal·lació a l'accidentada per efectuar la valoració de la pacient i assegurar l'escenari de rescat.
-Simultàniament, evacuació del company de cordada amb maniobra de grua des de R 3 de la via.
-Accés del 2on equip de rescatadors a R3 amb material pesat de rescat per efectuar la maniobra d'evacuació de la ferida: Camilla de rescat, 2 petates de corda de 100m, +bagues,+mosquetons...
-Muntatge d'instal·lació de rescat i plantejament de la maniobra d'evacuació en descens.
-Encamillat en paret de la ferida i mobilització de la camilla amb portó amb doble instal·lació de corda tractora i seguretat fins al terra. Descens d'uns 70m.
-Recepció per un equip de rescatadors de la base de la paret de la camilla i el portó, que s'encarreguen de desviar des del terra la vertical del descens per evitar obstacles.
-Evacuació amb helicòpter amb maniobra de grua amb camilla des de la base de la paret.
-Recollida de material i descens de tots els rescatadors de la paret.
-Maniobres de grua amb helicòpter per treure tots els components de l'equip de l'escenari de l'accident junt amb tot el material.
Conclusions
- Es necessari valorar molt bé la informació de cara a configurar el tren de sortida en una actuació que es sospita complexa. A pesar d'això i davant de la sospita cal activar tots els recursos que estiguin al nostre abast, en molts casos som els GRAE els que tenim l'última paraula alhora d'establir un dimensionat, fem-ho.
- Els rescatadors que anem en el primer atac, a l'helicòpter, hem d'anar "full equip", preparats per la pitjor de les situacions, dintre de les possibilitat que dona el transport aeri i sabent si és necessari que altres recursos estan en camí.
- Cal trobar l'equilibri entre el que preveus que et cal i el que pots dur en primera instància.
- Alhora d'accedir a l'escenari de l'accident mitjançant un gruatge directe a paret, s'ha de fer amb la maniobra pre-establerta i clara per tot l'equip, amb el rescatador completament preparat i equipat per iniciar l'actuació i ser efectiu en un escenari vertical.
- Es necessari un plus de concentració, val la pena dedicar uns segons a establir amb claredat les maniobres inicials abans de començar.
- La comunicació via ràdio entre els diferents equips que integren la sortida és importantíssima per tal de coordinar l'activitat i treballar amb seguretat.
- Marcar de manera molt clara qui porta el pes de la coordinació del rescat, qui distribueix tasques, estableix rols de treball i informa dels esdeveniments i accions. La comunicació entre tots els equips ha de ser constant, clara i contrastada.
- No avançar-se als esdeveniments i marcar un ritme de treball constant i precís.
Comentaria banda
Simulacre a la Mas Brullet. Agost 2007
La importància de la pràctica tècnica, analítica, els simulacres de rescat..., fan que la resposta a aquest tipus de serveis que es poden qualificar de complexes, sigui més efectiva a tots nivells:
- Seguretat pels rescatadors.
- Coordinació de l'actuació.
- Atenció a les víctimes d'un accident.
- Desenvolupament del rescat.
El debriffing un cop acabat el servei és imprescindible i molt profitós, es important establir un torn de paraula perquè tothom expressi les seves inquietuts, valoracions...